Cum recunoști o Big Idea?
Big Idea Conference, organizat de Evensys, este locul unde îi întâlnesc pe cei curioși și dornici să afle mai mult despre lumea în care trăim. Acest eveniment conectează oameni din business, educație, comunicare. Îi admir pentru că își asumă riscuri, au viziune, prefigurează un viitor comportamental. Despre oamenii aceștia scriu.
La ediția trecută, m-a fascinat prezentarea doamnei Bogdana Butnar, Strategy Experience Lead User. Spune că o strategie înseamnă să fii atent cum interacționează clienții cu brandul. Ne-a prezentat un concept interesant: “Fără cusături”. Înseamnă să creăm o experiență Seamless, adică special pentru tine, e ca și când pielea clientului ar fi creată de brand. Am scris aici.
Acum la conferință s-a discutat despre awarness, conversion, loyalty, comunicare și rezultate bune obtinute formând echipe din oameni care nu seamănă între ei.
Evenimentul Big Idea Conference a început cu un dialog inițiat de Anca Ungureanu cu fondatorii a două proiecte cu participare internațională: Romanian Design Week și BRAND MIND. Urmăresc aceste proiecte, voiam să aflu planurile invitaților săi.
Romanian Design Week susține designul și industriile creative. Andrei Borțun este fondatorul acestui festival care a sărbătorit 10 ediții. Ateliere, conferințe, expoziții, atrag multe industrii și publicuri diferite. Eu urmăresc online proiectele și după aceea vin special din Craiova.
Andrei Borțun a povestit că încearcă să construiască o comunitate și o piață de proiecte. Numarul evenimentelor a crescut, în 2023 au fost peste 100. Participă mulți oameni creativi, reușesc să atragă mai multi sponsori. Anca Ungureanu a întrebat despre public și cum colaborează firmele care își prezintă proiectele. Publicul a crescut, este o bucurie să vezi cum evenimentele unesc oamenii. Între firme deseori există puțină colaborare, fiind expertize diferite. Arhitecții nu colaborează cu designerii, designerii nu colaborează cu alți colegi.
Brand Mind este evenimentul consacrat pe plan internațional ce oferă conținut din marketing, sales, antreprenoriat, inovație, psihologie, leadership. În anul 2014 au participat 350 de persoane iar anul trecut au fost peste 8.000, 6.000 în sală și 2.000 online.
Anca Ungureanu l-a intrebat pe Avi Cicirean, fondatorul Brand Mind, despre comunitate. Am aflat că evenimentul este doar o parte a acestui proiect. Există o comunitate mare de antreprenori, 50.000. Se vând în Cărturești mii de cărți în preajma evenimentului, unele scrise de speakerii invitați. Mi-a plăcut foarte mult, nu știam că un asemenea eveniment antrenează vânzări importante. De asemenea este impresionant numărul celor care cumpără bilete, efortul de a amenaja spațiul Romexpo și cum reusesc să convinga nume importante din business să vină în România.
Amândoi invitații au spus că valoarea vine numai din implicarea pe termen lung, atunci există o creștere sustenabilă.
Întrebarea următoare a fost: Ce ai face diferit în 2024?
Andrei Borțun spune că în viitor nu vor dispărea evenimentele, ele se vor nișa. Își dorește o continuare a unui model de proiect. E importantă inovarea în interiorul unui proiect, nu în alte proiecte. E important să urmărim schimbările, unele afectează orașul. Avi Cicirean are speranța că în viitor se vor implica mai mulți sponsori și a subliniat cât de importantă este cunoașterea UNIVERSULUI DE COMUNICARE AL BRANDULUI PARTENERULUI.
Admir aceste proiecte. A fost foarte interesant acest dialog, vrei să afli mai mult, să te implici. De aceea voi adăuga și părerea mea. Cred că pot învăța unul de la celalalt, să realizeze multe lucruri împreună. Mi-ar plăcea să se dezvolte Brand Mind la fel ca Romanian Design Week, adică în mai multe locații, cu alte evenimente conexe, nu doar o conferință. De asemenea mi-ar plăcea ca Romanian Design Week să ajungă în zona Romexpo unde are loc Brand Mind. Bineînțeles, mi-ar plăcea să mă implic și eu dacă este posibil.
Anca Ungureanu este Identity & Communication Director la UniCredit Bank România. O urmăresc de mult timp. Unicredit Bank România este partener la Romanian Design Week, Romanian Creative Week, Festivalul Internațional de Teatru din Sibiu, festivalul Miez.
După acest panel am discutat cu Anca Ungureanu. I-am povestit că sediul Unicredit Bank din Craiova se află într-o casă încărcată de istorie în Casa Constantin Vălimărescu și mi-aș dori să o vizitez. Vă invit să citiți articolul despre Calea Unirii, strada pe care se află această casă, Centrul Brâncuși și Palatul Mihail, construite la 100 de ani distanță. De asemenea i-am povestit despre Parcul Nicolae Romanescu, proiectul acestui parc a obtinut Medalia de Aur la Expoziția Internațională de la Paris din 1900. Vă invit să citiți unul articolul pe care le-am scris Parcul Nicolae Romanescu, fereastra orasului Craiova. M-am bucurat că am putut să promovez orașul Craiova.
A urmat o sesiune despre Creativitate în Advertising cu Miruna Dumitrescu- Group Creative Director la Publicis Romania, Mihai Gongu de la Cheil Worldwide, Andreea Ghenoiu de la Jam Session, Silviu Antohe de la Mullenlowe, Stefan Chirițescu de la Mccann Worldgroup.
Mi-a plăcut tema, am văzut campanii ce au străbătut timpul și unele din ultimii ani.
Ce este Big Ideea? O ȚII MINTE, ÎȘI ÎNDEPLINEȘTE SCOPUL. De ce? Creează o emoție puternică, indiferent dacă plânge sau râde. O distribuie, comentează. Big Idea ATINGE MULȚI OAMENI. Ce generează după, este pop culture.
Cum o recunoști? O idee mare stă în picioare. Un exemplu: ‘’Nu ești tu când ți-e foame’’, a străbătut timpul. OAMENII O ÎNȚELEG, OAMENII VORBESC ÎN JUR CĂ ȘI CÂND ESTE IDEEA LOR. Nu e nevoie să convingi pe nimeni, te uiți ce rămâne în urma ei.
Un alt exemplu: CUM FACI CA OAMENII SĂ SPUNĂ: ABIA AȘTEPT SĂ VINĂ RECLAMA CU CRĂCIUNUL! Aștepți reclama, îți cade o lacrimă, nu doar îți vinde un produs.
Alte campanii: ‘’Cât cheltuiești când te urăști?’’ S-a creat imediat un dialog direct cu consumatorul, pro sau contra. Oamenii cheltuiesc mult când au probleme, sunt supărați, divorțează.
Big Idea poate fi ceva complet nou. GENEREAZĂ ÎN JURUL EI UN COMPORTAMENT, se propagă peste noi, nu doar că vorbim. Uber, Revolut, Airbnb, au stârnit interes. Dar atunci ce rol are acum o agenție, un creativ, la Uber, Revolut sau Airbnb? Ce îmi oferă? Agențiile se vor adapta. Pot oferi un alt serviciu, Uber X, un serviciu cu femei la volan pentru transportul copiilor la scoală. Viitorul arată că mai multe branduri pot lucra împreună, să fie parteneri. Asta duce la relevanța brandului și a produsului.
La Cannon toată lumea a văzut trecerea agenției de creație de produs, în agenție de consultanță. Acum aduce o idee de business nouă.
PINIATEX- cea mai apreciată anul trecut. Au creat O STOFĂ DIN COJI DE ANANAS. Transformarea într-un BUSINESS NOU. E UN PRODUS GENERAT DE AGENȚIE, NU A OFERIT DOAR SERVICIILE UNEI COMPANII DE COMUNICARE. Acum la Cannes se premiază idei nemaifăcute vreodată. Eu nu știam asta, voi căuta mai multe informații.
Uneori noul sperie, dar Big Idea duce brandul înainte. Elon Musk e un megainfluencer ce comunică neconvențional. Ideea lui de a trimite masina Tesla în spațiu, e deja istorie.
O IDEE BUNĂ ÎȘI VA GĂSI MEDIUL. Analizezi modul cum oamenii percep un subiect, ce poate schimba un comportament. Analizezi produsul, piața, clienții, vânzările, schimbarea comportamentală. Valoarea debate e importantă. Ajunge top of mind, este aproape de mintea consumatorului.
Cum realizezi o reclamă? Oamenii nu le vor. TREBUIE SĂ AIBĂ UN CONTENT DE CALITATEA SHOW-ULUI PE CARE L-AI ÎNTRERUPT. Contentul reclamei poate trăi acolo.
S-a discutat la Big Idea Conference despre rolul tehnologiei și AI. Tehnologia și AI creează noi posibilități, democratizează ceea ce știau puțini. Eficientizează timpul de lucru. Acum mulți fac ilustrație. Au aparut conversații și în România. VA APĂREA ARTA CURATORIEI. S-a dat exemplul companiei CUMMULUS.
Tehnologia nu e totul. E o unealtă către o emoție, către o poveste. Tensiunea creată de Mc Enroe pe terenul de tenis e cunoscută. Realizarea prin intermediul tehnologiei a unui clip cu Mc Enroe la vârsta asta jucând avându-l în față pe un Mc Enroe mai tânăr, e fascinantă. Tensiunea era acolo, cum e el pe teren.
Ce înseamnă Big Idea în următorii 10 ani? Nu mai bagi bani în Facebook ci în acea valoare care transcede. Ceva profund uman, schimbă un comportament și creează emoție. Rămâne în gândurile publicului.
Cineva a întrebat: CUM PROMOVEZI PROIECTE SOCIALE SAU CULTURALE CĂTRE O COMPANIE?
Clientul trebuie să aibă și vânzări, nu doar va susține o campanie culturală. Orice client are o problemă, de aceea proiectul tău trebuie să plece dintr-o problemă a clientului. Explică-i cum Big Idea ta, solutia ta, va rezolva această problemă. E importantă valoarea de debate, ea stârnește o discuție cu proiectul tău. Să explici cum implementezi, cine participa, cat costa, daca va avea continuitate. Trebuie să cunoști clientul, așa poți adapta proiectul, creezi o relație cu clientul. Fiecare are propria agendă.
Și acest panel a fost foarte interesant, de aceea în pauză am vorbit personal cu unii din speakeri.
A urmat o nouă sesiune, alături de ANDREEA LUPU- Strategy & Inovation Director la Starcom. Prima întrebare a fost: Unde găsim o Big Idea? La creativ strategy.
DIFERENȚIEREA ESTE IMPORTANTĂ. Vuitton, Dior, au viziune. SIMT CONSUMATORUL ȘI CONTEXTUL SOCIAL. Tot Parisul și apoi toate capitalele europene așteptau campania Louis Vuitton &Yayoi Kusama.
Am urmărit campania Louis Vuitton dedicata designerului Yayoi Kusama, mi-a plăcut foarte mult. Iar la evenimentul de pe podul râului Sena s-a auzit atât de frumos muzica, încât mi-ar plăcea să fie multe evenimente acolo, să se danseze.
Advertising a living culture. OAMENII AU NEVOIE DE O FASCINAȚIE CARE VINE DIN INTERACȚIUNI.
E foarte importantă RELEVANȚA. Brandurile explorează noi teritorii. Ne punem întrebările: care e contextul? Ne interesează? Mă ajută cu ceva? Demontează o barieră?
Acum folosim explorarea antropologică- sunt micro clustere, proiecte pentru generația Z. Influencerii nișati cresc indicatorul CONSIDERATION. Creativitatea trebuie să chestioneze, să exploreze, vezi dacă vrei ca Mariana să mai fie în targetul tău. Atunci vii cu ceva INSPIRAȚIONAL ce mă îndeamnă la o acțiune.
Discuția a ajuns la două subiecte pe care le urmăresc: love brand și necesitatea de a reuși SĂ DECLINI IDEEA ÎN MEDII DIFERITE, CARE SE ADRESEAZĂ UNOR PUBLICURI DIFERITE.
În campaniile Botega for Botega sau Alfa Romeo versus Audi, consumatorii cumpără povestea fiindcă se regăsesc în ea. Diferențierea nu vine doar din caracteristicile produsului, poate veni din IDENTITATEA BRANDULUI, CLARITATEA EMOȚIONALĂ, distribuția, experiența. Subaru- a mers pe o abordare emoțională prezentând animalele de companie, iar consumatorii au fost încântați.
Ce înseamnă un brand puternic? Brandul pentru care consumatorul ar da mai mulți bani, unul atractiv. Indicatorii sunt validați cu vânzările și prețurile. Ingredientele unui brand puternic sunt: relevanța, oferă o conexiune clientului și diferențierea, e prezentă în mintea consumatorului.