Constantin Chiriac : Să fim deschiși la dialog și să nu lăsăm capul plecat
Nu banul contează ci UNICITATEA UNUI PROIECT
Nu am mai întâlnit până acum un vizionar. Toate proiectele lui Constantin Chiriac sunt gândite pe termen lung.
Noul teatru din Sibiu care se va construi va avea 3 săli: o sală cu 500 de locuri și alta cu 300 de locuri. Va fi construită și o sală care va avea 150 de locuri destinată teatrului studențesc.
Va înființa un institut de cercetări, unde tinerii vor studia despre opera personalităților din lumea teatrului mondial, iar platforma de doctorate va permite studenților să studieze cu personalitățile care sunt omagiate pe Aleea Celebrităților.
Vor exista spații de recuperare pentru actori (sauna, piscine).
Aleea Celebrităților reprezintă o mărturie a întâlnirilor pe care le-a avut. Aleea pleacă de la fostul teatru către cazarma 90, unde va fi noul teatru.
Teatrul este în subordinea Primăriei din Sibiu și primește 12% din bugetul orașului. La sfârșitul anului veniturile pe care le aduce reprezintă 16%.
Nu am auzit pe nimeni în ultimii 30 de ani spunând atât de des cuvântul DIALOG.
Îmi doream de mult să îl întâlnesc pe Constantin Chiriac, Preşedintele Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu și director general al Teatrului Naţional Radu Stanca. Urmăresc emisiunile TV în care este invitat, notez în agendă proiectele care vor urma, dar întâlnirea de acum, mi-a depășit toate așteptările.
Am învățat atât de mult doar ascultându-l. Dimineața, în cadrul Întâlnirilor Spectactor organizate de Teatrul Național Marin Sorescu și după amiază într-un spectacol pe care l-a oferit craiovenilor și în special tinerilor studenți la Facultatea de Teatru din Craiova. Când s-a terminat întâlnirea, mi-am dat seama că fiecare etapă din viața sa a avut un rol important și se reflectă în proiectele sale.
Despre această întâlnire voi povesti mult timp de acum încolo, pentru că:
A vorbit despre rolul important al DIALOG-ului în viața sa. Dialog cu actorii, cu sibienii, cu autoritățile locale, cu Comisia Europeană, cu prim-miniștri și presedinți de state care l-au invitat, cu directorii Festivalelor Internaționale de Teatru și rectorii de la Universitățile din întreaga lume cu care a încheiat parteneriate pentru Scoala Doctorală de la Facultatea de Teatru de la Sibiu.
Întâmplări din copilăria sa, lecții de viață din perioada comunistă, reverența pentru oamenii de la care a învățat, proiectele care vor urma, au conturat omul, actorul și managerul Constantin Chiriac.
ÎNGĂDUIȚI-MI SĂ VĂ VÂND VISURILE MELE, au fost primele cuvinte rostite pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova.
La școală a mers când avea 5 ani. Clasa a 12 a a terminat-o ca șef de promoție la un liceu de matematică din Iași. De atunci pasiunea sa pentru matematică îl urmărește pretutindeni.
La 16 ani, în 1977, a intrat la Institutul de Teatru din București. În fiecare an erau scoase la concurs 4 locuri pentru băieți și 4 locuri pentru fete. Au fost 520 pe loc. Știam că în anii aceia erau doar 8 locuri, pentru că mergeam des la Casandra, sala de teatru a studenților de la Institutul de Teatru, dar nu am bănuit că era o asemenea concurență la admitere.
A luat repartiție la Sibiu. Atunci a avut loc întâlnirea cu Iulian Mișa, un creator cu totul special. În acei ani premiera unui spectacol avea loc dupa multe vizionări. Un spectacol în care juca cu actorul Șerban Ionescu a avut 17 vizionări până a primit aprobarea celor care se ocupau de evenimentele culturale, desemnați de partid.
Când povestea a ajuns la începutul anilor 1990, am retrăit acele momente în care oameni din lumea întreagă făceau donații pentru România.
Imediat dupa Revoluție a plecat la Berlin să strângă bani pentru Teatrul din Sibiu. Teatrul este din 1788, are loji din lemn de trandafir și avea nevoie de reparații. Acolo a cunoscut mulți oameni care au fost bucuroși să sprijine un teatru din România.
În 1993 a organizat un festival studențesc, în 1994 a organizat un Festival de Teatru Profesionist. În 1997 a schimbat denumirea festivalului în Festivalul Național de Teatru.
Niciodată, nimeni nu va putea să organizeze Festivalul Național de Teatru in Sibiu. A vrut să îl protejeze de tot ce înseamnă politică.
A făcut o fundație și a înscris festivalul cu drepturi de autor. Doar 7% dintr-o comunitate ajunge în sălile de teatru, așa că a deschis miracolul spectacolului de stradă în timpul festivalului. A înființat Școala de Teatru și a creat Bursa de spectacole de la Sibiu. În 2000 a deschis singura școală de management cultural.
Constantin Chiriac a schimbat destinul actorilor din Sibiu, proiectele sale au crescut prestigiul orașului în întreaga lume și au apropiat sibienii de evenimentele culturale.
Când organizează evenimente culturale, la negocierile pe care le are cu partenerii străini, merge singur.
Nu are alături vreun director financiar, deși partenerii săi au alături o echipă întreagă.
Este mândru de locul în care trăiește și îi molipsește pe cei din jur.
Mi-a plăcut atât de mult felul în care vorbește despre Sibiu. Sibiul, este orașul care nu a fost niciodată cucerit. Când promovăm un loc, trebuie plecat de la specificitatea acestui loc. Să promovăm lucrurile care se nasc într-o comunitate.
Integrarea tradițiilor populare românesti într-o lume modernă. Sărbatorile trebuie cultivate, tradițiile trebuie păstrate și aduse în prezent, trebuie să existe politici culturale care să le promoveze. Constantin Chiriac l-a adus pe Nakamura în România, continuator al tradiției Kabuki. Marea tradiție trebuie adusă la viață prin mari evenimente. Junii Sibiului colaborează cu Academia de dans din Beijing.
Să fim deschiși la dialog și să nu lăsăm capul plecat. Comisia Europeana înseamnă dialog. Să stârnim un dialog.
În 2004 a fost în fața juriului Comisiei Europene și a prezentat proiectul propus pentru Sibiu, Capitală Europeană a Culturii 2007. I-au ascultat proiectul și au intrebat, câte hoteluri aveți de 5 stele? Dar 4 stele? Atunci era doar un hotel de 3 stele.
Domnul Emil Boroghină, director fondator al Festivalului International Shakespeare a povestit despre impactul festivalului în Craiova. Constantin Chiriac a spus că acest festival are o temă extraordinară și poate să personalizeze o comunitate. Trebuie gândit pe termen lung un proiect de colaborare al Teatrului Radu Stanca cu Teatrul Național din Craiova.
Publicată de Alexandru Boureanu pe Duminică, 5 noiembrie 2017
Acest articol reprezintă o întâlnire magnifică. Aveam și eu multe intrebări să îi adresez, dar sunt convinsă ca ne vom mai întâlni.