Cum depășim indiferența consumatorilor?
Oamenii își doresc inspirație. Pe care să o transforme într-o idee. O idee îndrăzneață care să ajungă în societate.
Big Idea Conference, este un eveniment cu multe dialoguri între experți în marketing, comunicare, organizatori de proiecte culturale. De aceea particip, privești din unghiuri diferite ce înseamnă o Big Idea.
Cătălin Clej, Marketing director, ne-a propus o temă actuală. Cum depășim indiferența consumatorilor? Care e rolul Directorului de Marketing?
Omul de marketing e într-o continuă căutare. Majoritatea consumatorilor încearcă mereu altceva, ei nu sunt dedicați repertoriului unui brand. Nu există loialitate. Suntem într-o realitate tranzacțională – îmi dai ca să îți dau. Consumatorii nu au timp să își arate iubirea pentru un brand, au problemele lor.
Brandul trebuie să evolueze. Marketingul e despre anduranță. Brandurile cresc prin penetrare și nu prin frecvență. Cel mai important e să inspirăm marea masă a celor care sunt indiferenți. Analizăm cum depășim indiferența consumatorilor? Acum consumatorii caută povești autentice cu care rezonează. Ei preferă oameni obișnuiți în reclame, un limbaj actual. Subiecte care se adresează realității.
Consumatorii pot să construiască un brand, să-i facă publicitate. Microinfluencerii sunt mai autentici. Companiile sunt atente la consumatorii fideli? Se întreabă De Ce merge acest lucru?
Evoluează. Luati o poziție, faceți ceva să lăsați o amprentă personală. Exista un val de oameni de marketing care construiesc publicitatea diferit. Caută-i.
Lumea din sală a fost interesată de modurile de abordare a clienților indiferenți. O să menționez pe blog, ca de obicei, și părerea mea. Da, omul de marketing e într-o căutare. Dar el cunoaște locurile unde se întâlnesc grupurile de consumatori, în on-line sau off-line? Eu am discutat cu mulți manageri, am scris despre asta. Când le povesteam de anumite grupuri sau posibilitatea unor colaborări cu unele proiecte erau mirați. Eu cred că s-a diversificat foarte mult modul în care un brand poate ajunge la un consumator.
Aș vrea să mai adaug ceva. Și eu fac publicitate brandurilor care îmi plac, povestesc celor din jur. Este minunat când descopăr povești sau oameni cu care rezonez, descopăr comunități noi și aflu trenduri despre care nu știam.
Big Idea Conference a continuat aruncând o privire în industriile creative. M-am bucurat să îl întâlnesc pe Cătălin Alionte, Festival Director & Curator Romanian Creative Week. Urmăresc de 2 ani acest festival în online și sper să ajung la anul. Mi-a plăcut mult acest dialog. S-a discutat despre brandul unui festival, legătura sponsorilor cu arta și brandul de oraș. Despre trenduri noi, comunicare și comunități.
În perioada 15 – 26 mai 2024, la Iași a avut loc Romanian Creative Week, cel mai important eveniment dedicat industriilor creative din UE. Este o platformă pentru tinere talente. Peste 1.000 de artiști români și străini, 200 de evenimente, zeci de expoziții, festivaluri de film, de teatru și de dans, show-uri de modă, spectacole de arte vizuale, concerte, conferințe, workshop-uri și concursuri. Evenimentele s-au desfășurat în 50 de locații.
La această editie au fost implicate 13 industrii creative, au adăugat literatura și teatrul. Au arătat cum poți integra tehnologia în prezentarea exponatelor din Palatul Culturii din Iasi, iar realitatea augmentată au folosit-o în timpul show-ului de modă Irina Schrotter. Anul trecut au fost contactați și lăudați de Comisia Europeană.
A fost o discuție interesantă cu Cătălin Alionte, Festival Director & Curator Romanian Creative Week. Câteva idei îmi doresc să rămână pe blog.
Creative week e și o lectie de business. Trebuie să ai un plan și o viziune ca să știi unde mergi. Și să știi că totul e temporar. Romanian Creative Week urmărește evoluția artiștilor, este un spațiu de întâlnire al lor. Andrei Cozlac a realizat o sectiune New Media. Au selectat 37 de lucrări new-media, 22 erau ieșeni.
Dacă comunitatea crește, crește totul. Arta se integrează în viața brandurilor prin susținerea unor mici hub-uri pentru artiști, pentru că ei nu au spații. Brandurile fac parte din conversația cu comunitatea. Unicredit în primele 2 ediții a susținut tinerii designeri printr-un târg, un prilej pentru a avea o conversație cu publicul. Unicredit a deschis anul acesta un hacketon cu studenții de la finanțe în zona de digital.
Sunt trenduri care au crescut și au impact, microinfluencerii și video. Pentru ediția viitoare vor fi amenajate noi spații în colaborare cu arhitectul Vlad Țenu. Se continuă dezvoltarea unor aplicații pentru comunitățile care au adoptat alte stiluri de viață.
Pe arhitectul Vlad Țenu îl urmăresc de câțiva ani. Lucrează în Londra și a fost invitat în multe podcasturi. De asemenea are o colaborare cu designerul Lana Dumitru, proiectele lor sunt prezentate la Romanian Creative Week.
În pauză am discutat cu Cătălin Alionte. I-am spus că într-adevăr microinfluencerii au un rol important, eu urmăresc de doi ani acest festival datorită poveștilor pe care le-am citit pe bloguri. I-am spus că mi-aș dori să ne întâlnim la ediția viitoare.
Scriind acest articol mi-a venit o idee. Mi-aș dori să se întâlnească cu Vlad Drăgulescu, Președintele Festivalului Shakespeare din Craiova. Împreună, acești doi oameni creativi pot găsi punți între cele două orașe. Îmi doresc să colaboreze Iașiul cu Craiova. Vlad Drăgulescu și echipa sa au creat un sat Shakespeare în acest festival. Acești oameni dezvoltă orașul în care locuiesc, nu doar industriile în care activează. De asemenea, invit brandurile să urmărească proiectele acesti creatori.
La editia trecuta Big Idea Conference, i-am intalnit pe Andrei Borțun, fondatorul Festivalului Romanian Design Week si Avi Cicirean, fondatorul Brand Mind. Despre ediția trecută Big Idea Conference puteti citi articolul Cum recunoști o Big Idea?
Următorul invitat la Big Idea Conference a prezentat o altă temă interesantă. Clientul și brandul valorează MAI MULT după ce s-au întâlnit? Sala întreagă l-a ascultat pe nerăsuflate pe Sorin Psata, iar prezentarea sa despre dragoste și demoni a fost presărată cu multe pauze. Pentru că toți am aplaudat și am râs.
S-a discutat despre Big Idea, dragoste și alți demoni. CUM CONSTRUIM O RELAȚIE ÎNTRE BRAND ȘI CONSUMATOR? Numai prin respect, înțelegere, beneficii, loialitate. Să te îndrăgostești de brand (persona) poate fi o relație sau doar o iubire de la distanță. Mulți consumatori apreciază produsele brandului IKEA, dar uneori nu le poti cumpăra pentru că prețurile sunt mari sau nu există un magazin aproape de tine.
O Big Idea poate fi marea dragoste? 1+1=3? Clientul si brandul evoluează împreună și valorează mai mult după ce s-au întâlnit, atunci 1+1=3. Este dragostea care TE TRANSFORMĂ ȘI PE TINE ȘI PE CELĂLALT. Poți să faci analogii din alte domenii, SĂ ÎȚI EXTINZI UNGHIURILE, SĂ AI UN MESAJ. Exemplu: Nike – just do it, Apple – think different.
Cum ajungi la Big Idea? Folosești cei 3 R: ideea relevantă potrivită pentru brand și consumator, realistă și remarcabilă adică out of the box, să iasă din anonimat. Nu ai reușit? Folosești cei 3 E: emoție, emoție, emoție. Consumatorul ține minte.
Dialogul cu audiența. SĂ AI UN CONCEPT PUTERNIC care să rezoneze cu un număr mare de persoane, nu doar o idee. Cum vinzi clientului această idee? Îl faci să se îndrăgostească de ea. Apartenența, să construiești pe cultură.
Parteneriatul e important. COMUNICAREA E CEA MAI APROPIATĂ DE VIAȚĂ. Trebuie să avem încredere că ceea ce propunem clientului SĂ FIE IMPLEMENTAT.
Oamenii își doresc inspirație, să fie utili sau să se considere utili. Consideration and loveability.
Să găsim idei care aduc oamenii împreună. Trebuie să trecem la conștientizarea voluntariatului. Fiecare dintre noi ARE O AMPRENTĂ POZITIVĂ PE CARE SĂ O LASE ÎN SOCIETATE. SĂ ÎNȚELEGEM NEVOILE SOCIETĂȚII ȘI CUM PUTEM SĂ CONTRIBUIM. Fiecare ar trebui să treacă la acțiune. E important să generăm mișcări sociale.