MA RA MI- O poveste despre România prin intermediul cojocului alb de fetru
Am descoperit o poveste despre România prin intermediul unui cojoc alb din fetru. Acest produs recognoscibil pe care îl știu din copilărie, de mulți ani parcă a dispărut. Într-o zi de duminică la Galeria Kube Musette pe Calea Victoriei, l-am descoperit într-o expoziție realizată de MA RA MI în cadrul proiectului Drumul lânii de la design vestimentar la instalație de arta. Tehnica tradițională de lucru se împletea cu metode noi. Se observa că există o colaborare strânsă între designer și cei care știu acest meștesug.
Îi admir pe cei care reinterpretează simboluri culturale folosind tehnici moderne pentru a fi cunoscute de generația de azi. Proiectele lor trezesc amintiri. Mi-am propus să descopăr designerul care a realizat cojocul alb din fetru și am descoperit o poveste despre Maramureș, despre autenticitate și creativitatea românească.
Am inițiat un proiect on-line prin care mi-am propus să descoperim România prin intermediul unui produs recognoscibil, pe care noi îl știm de mult și îl iubim.
Aici strălucim, aici avem rădăcini. Putem construi o experiență completă în jurul acestui simbol. Fiecare articol arată ’’ Ce are România și nu găsești în altă parte’’. Îmi doresc să stârnesc un dialog și apoi să conectez în off-line poveștile de pe blog cu întreaga lume. Să creăm legături și parteneriate la nivel naţional și internaţional.
Vă invit să descoperim România prin intermediul cojocului alb din fetru din Maramureș, un produs recognoscibil.
Invitatul meu este designerul Andra Clițan și vă propun să aflăm cum reușește designul vestimentar să apropie comunitățile de meșteșugari de generațiile de azi. Să aflăm cum se construiește un brand care are o inspirație locală, vorbește despre locuri, oameni și lucruri pe care le iubim.
Originară din Maramureș, designerul Andra Clițan propune o viziune originală de redescoperire a locurilor, a mesteșugarilor și a tradițiilor prin intermediul brandului MA RA MI. Lucrează cu mulți meștesugari și design-ul creatiilor sale pune în valoare tehnicile de lucru străvechi. Se implică să găsească tesături naturale produse la scară mică, de aceea MA RA MI este un brand sustenabil, etic. A absolvit Universitarea de Artă și Design din Cluj Napoca, a studiat la l’ Ecole Superieure des Arts Decoratifs de Strasbourg din Franța și Central Saint Martin’s College of Art and Design din Londra.
Culturile locale în atenţia Europei. Autenticitatea, originalitatea şi durabilitatea devin valori esenţiale. Să aşezăm specificul local într-o perspectivă europeană. Care sunt valorile noastre comune și ce avem specific?Ce avem noi și nu au alțîi?
Este un subiect de care sunt preocupată de mai bine de 10 ani. Într-adevăr majoritatea meșteșugurilor sunt pe cale de dispariție, dar nu în totalitate, consider că am făcut niște pași destul de mari în ultimii ani care sunt tot mai vizibili.
Să îți pese să îi ajuți pe ceilalți, să fii atent ce se întâmplă în jur. Sunt puține exemple și de aceea scriu despre ele. Cum e comunitatea din Maramureș?
Minunată. Suntem extrem de norocoși să ne avem unii pe alții, să ne susținem neîncetat cu mijloacele pe care le avem la îndemână. Cred că este într-adevăr un lucru rar întâlnit, nu prea văd în jurul meu lucrul acesta la persoane din alte regiuni. Suntem prieteni care ne cunoaștem din clasa 1 primară sau chiar înainte, am fost împreună la Liceul de Artă din Baia Mare și nu ne-am uitat mulți ani mai târziu, dimpotrivă, ne avem în număr destul de generos.
Cum a luat naștere brandul MA RA MI ? Ce se întâmplă acum?
Am creat brandul MA RA MI prin 2016, când eram plecată din țară deja, și mi s-a părut foarte natural să creez acest brand, ca urmare a activității mele începute în această direcție cu mult timp în urmă. Îmi place să cred că noi facem mai mult decât o explorare a motivelor tradiționale, mai ales că eu am început să susțin meșteșugurile încă din 2004, și de atunci am făcut parte din diverse proiecte orientate către această direcție (Festivalul Pasarela, 100% RO sau „Fashion Road: Dialog peste granițe” din Armenia).
Încercăm să lucrăm cu cât mai mulți meșteșugari deja cunoscuți, să descoperim mereu alții, să găsim țesături naturale produse la scară mică sau să căutăm oportunități de realizare a acestora. De aceea MA RA MI este un brand sustenabil, etic. Și nu facem asta doar în România, explorăm și alte culturi. Am avut colecții inspirate din Orient, Asia. Și acolo am colaborat cu artizani locali, am descoperit culturi noi și am început să creem oportunități pentru că acești oameni să lucreze împreună, într-un schimb multicultural.
Îmbinarea tradiției cu designul și tehnicile moderne, preluarea și reinterpretarea unor simboluri culturale ancestrale stau la baza filosofiei noastre și facem asta de mai bine de 10 ani. Asta ne diferențiază. Nu este o preocupare de moment, ceva de sezon, ci filosofia pe care e construit brandul, dorința de a valorifica tradițiile și meșteșugurile, dar aducându-le în prezent pentru a fi preluate și cunoscute în viitor.
Mantoul din fetru este atât de elegant …. este total diferit față de piesă tradițională. Acesta poate fi purtat la un eveniment. Poate fi purtat mereu. Puteți să ne spuneți povestea? Și cum a fost realizat?
Acest mantou este realizat din fetru, un tip de lână “bătută”, nu țesută, una dintre metodele folosite pentru realizarea țesăturilor. Acest fetru este realizat manual, tot de meșteșugari din Maramureș și este unul tradițional. Actualizarea constă în asocierea acestui fetru cu materialul holografic tăiat la laser, foarte contemporan și tehnologic.
În România, aproape toate fetele și mamele lor lucrau pulovere cu andrele. Găseai andrele de toate mărimile în fiecare casă. În piață veneau de la Sibiu și vindeau lână vopsită, nu mai plecau acasă. Erau multe culori. Am lucrat multe pulovere pînă în anii 1990, amintirile au rămas într-un colțișor și au năvălit dintr-o data. Colecțiile dumneavoastră poartă amprenta acelor timpuri, bucuria de a purta pulovere. Este un brand care are o inspirație locală. Cum ați reușit să îl aduceți în prezent?
Fiecare piesă vestimentară și, implicit, colecție, pornește de la un concept, care este dezvoltat într-un sketchbook, schițe de lucru, continuă cu alegerea gamei cromatice, a materialelor, modul în care acestea sunt prelucrate etc.
Preluarea tehnicilor tradiționale și transpunerea acestora în cadrul unor produse moderne, alăturarea acestora cu metode noi de lucru este ceea ce urmăresc prin colecțiile mele. Încerc prin brandul MA RA MI să scot în evidență necesitatea perpetuării meșteșugurilor și promovarea valorilor tradiționale în acord cu tendințele modei contemporane, precum și colaborarea interdisciplinară în design vestimentar, între meșteșugari și designeri.
Mie mi-ar plăcea să existe un obiect care să pornească de la traistă românească pe care o purtau femeile. Ar putea fi un rucsac sau o geantă pentru laptop?
Este în planul nostru să concepem un astfel de obiect, urmăriți-ne pentru noutăți.
Ați avut o expoziție la Institutul Cultural Român. Cum reacționează lumea în străinătate?
Lumea în străinătate reacționează am așa cum trebuie la orice este autentic, cu inima deschisă și cu multă apreciere. Un lucru care de fapt m-a determinat să merg pe acest drum încă din 2004, când am fost cu o bursă de studii în Franța, la Strasbourg, și am înțeles ce important este să nu uiți de unde vii și să fii mândru de acest lucru. Asta este ceea ce ne da autenticitate în definitiv.
Cine cumpără?
Cumpără femei care apreciază un lucru bine făcut, dintr-un material de calitate, o piesă care are o poveste în spate. Pentru asta trebuie sigur să ai un anumit nivel de cultură și educație pentru a putea aprecia.
Sunteți membră a unor reţele culturale europene? Cum poți deveni membru?
Nu am fost membră a unei asociații culturale europene, la un moment dat am făcut parte din asociații de designeri sustenabili, sau doar creativi, însă momentan nu sunt membră a unei asociații. Probabil urmează să creăm una împreună cu partenerii noștri din proiectele precedente.
Nu există un proiect coerent care să pună în valoare industriile şi mesteșugurile artistice. Puteți propune un produs integrat de colaborare între industrii creative care să ducă la noi produse şi servicii?
Cred că sunt proiecte, eu nu le cunosc pe toate și nu pot să mă exprim în acest sens, nemaifiind foarte prezenta în România în ultimii ani, în afară preocupărilor mele creative.
Cum putem contribui la o mai bună difuzare europeană a valorilor locale?
Cred că ține de un proiect mai mare, de promovare de țară, dar s-au făcut și continuă să să facă pași enormi, și ne place să credem că și noi, ca brand, am avut o contribuție în acest sens.
Brandul MA RA MI transmite o emoție puternică, povestea lui te invită să te întrebi: ȘTII CUM E ACOLO ÎN MARAMUREȘ?
Descoperirea unei țări, poate deveni o experiență completă, construită în jurul creațiilor contemporane conectate cu tradiția.