”Povestea vinurilor românești” de Miron Radic
Mi-am propus să promovez vinurile româneşti inspirate din tradiţii culturale și să aflu cum putem să aşezăm specificul local într-o perspectivă europeană. Scriu despre branduri care au o promovare diferită și oferă experienţe consumatorilor.
Transylvanian Ice Wine, 2016, Liliac, a câștigat premiul Gault & Millau 2019 pentru CEL MAI BUN VIN DULCE . Proiectele lor vor ajuta întreaga zonă să devină un brand de loc. Cunosc multe crame, dar nu am întâlnit nicăieri atâta creativitate pentru promovarea brandului pornind de la specificul spiritului local.
Miron Radic, director general al cramei LILIAC din Transilvania este un povestitor fermecător. Vă invit într-o poveste.
Am participat la Spectacular Wine Trip by Liliac. Miron Radic și echipa sa ne-au oferit experienţe inedite: degustare de vinuri şi brânzeturi româneşti maturate organizată în salina Praid (Praid este aproape de Batoş), plimbare cu căruţa la stâna lui Nea Gheorghe (stâna este aproape de cramă) şi discutii cu familia sa, surpriza de a realiza cu ajutorul enologului de la crama Liliac a unui vin propriu care îţi poartă semnătura, relaxare în mijlocul podgoriei, concert cu Vizy Imre născut în Batoş.
Am scris despre Spectacular Wine Trip by Liliac aici.
Mi-a plăcut foarte mult că Miron Radic – CEO Crama Liliac ştie să vorbească cu generaţia tânără din echipa sa şi are răbdare să îi asculte pe cei în vârstă care lucrează de mulți ani la crama din Batoş.
I-am propus să discutăm despre vinurile, gastronomia din România și posibilitatea localității Batoș de a deveni un brand de loc. Ştiam că voi afla multe lucruri interesante.
Vă invit să descoperiţi brandul LILIAC, un brand mondial inspirat din tradiţii culturale.
- Câteva cuvinte despre Miron Radic şi pasiunea lui pentru vinurile româneşti.
Sunt un tip cosmopolit ce s-a născut într-o ţară care nu mai există. Am crescut într-unul dintre cele mai frumoase locuri de pe pămant şi am ajuns într-una din ţările cu cel mai mare potenţial din Europa. Pasiunea mea pentru vin s-a născut în timpul facultăţii, când am început să lucrez cu vinul şi să beau din ce în ce mai mult. Din întâmplare, am ajuns să îmi scriu lucrarea de diplomă despre vinurile din România, iar de acolo nu a fost decât o continuă dezvoltare a implicării mele în lumea vinului.
- Ce este specific zonei şi vinurilor Liliac?
Vinul nostru provine din podgoriile din Batoş şi Lechinţa, ambele fac parte din regiunea DOC Lechinţa. Este o regiune cu climă răcoroasă şi temperaturi medii mai scăzute. Altitudinea este mai înaltă decât altitudinea preferată în mod obişnuit pentru cultivarea viţei de vie. Toţi acesti factori contribuie la obţinerea unui vin mai proaspăt, cu aciditate ridicată, arome fructate şi o tuşă de eleganţă.
- Cum e percepută acum zona Batoş?
În ţară, Lechinţa are o imagine foarte bine privită printre cunoscătorii de vin şi generaţiile mai în varstă. Majoritatea nu ştiu unde se află această frumoasă regiune, însă din ce în ce mai mulţi sunt înclinaţi spre cunoaştere şi au dorinţa de a vedea cat mai mult din propria lor ţară. În afara României, cel mai mult ne bazăm pe originea noastră transilvaneană şi folosim termenul de DOC Lechinţa doar când vine vorba de specialişti.
Cum putem să aşezăm specificul local într-o perspectivă europeană?
Frumuseţea şi unicitatea acestui loc sălbatic formează un ansamblu unic în zona europeană. România şi Transilvania reprezintă, încă, autenticitatea într-o manieră naturală a traiului, iar acest lucru reprezintă pentru noi un punct forte pe piaţa europeană.
- Cum realizăm o schimbare a felului în care sunt cunoscute vinurile românești?
Prima şi cea mai importantă regulă este să nu copiezi ideile nimanui. Noi am decis să urmăm o cale ce nu a mai fost urmată de nimeni până acum. A doua regulă este să nu te îndepartezi de strategia stabilită. Este important să cunoşti atât punctele forte cât şi slăbiciunile. Nu vom încerca niciodată să producem vinuri precum Burgundy sau Bordeaux, dar ne dăm silinţa ca
în fiecare zi să dăm tot ce avem mai bun pentru a produce vinuri în stil Transilvănean.
- Feteasca Neagră este un brand recognoscibil?
Da, Feteasca Neagră este un soi reprezentativ pentru România. Consider că alegerea acestuia este o strategie foarte bună, asemenea Argentinei ce a ales Malbec-ul. Întreaga familie de Fetească este bine răspandită în ţară şi prezintă întregul spectru al varietăţii şi ce ne pot oferi acestea. De la vinurile roşii puternice la cele uşor de savurat, dar şi cele albe cu nivel de aciditate ridicat, vinuri spumante perfecte sau cele cu aromă fructată, până la Feteasca Regală.
Gastronomia românească este dominatã de autenticitate. Cum poate fi promovată?
Mă bucur foarte mult de bucătăria românească deoarece se aseamănă foarte mult cu felul în care găteau bunica şi mama mea. Deşi mâncarea tradiţional românească este foarte consistentă, se poate asocia foarte bine cu vinul.
- Cum putem să valorizăm patrimoniul imaterial (gastronomie, vinuri, meşteşuguri, tradiţii,etc) şi să trezim interesul publicului pentru specificul spiritualităţii din Batoş?
Încurajăm aceste valori prin cumpărarea de produse de la producători locali în loc să alegem lanţurile de magazine internaţionale. Chiar dacă asta înseamnă un preţ mai ridicat, alegem să contribuim la dezvoltarea comerţului local. Trebuie să ai răbdare să vizitezi şi să ajungi să cunoşti specificul spiritului din Batoş. Sunt 100% convins că singura soluție este să încurajăm turismul local. Acest lucru trebuie să pornească de la noi înşine şi alţi locuitori ai acestei zone, fără a aştepta ajutor de la guvern.
- Se pot dezvolta noi produse şi servicii în această zonă ? Este ceva unic?
Putem încuraja turismul local pentru promovarea tradiţiilor.
De asemenea poate fi un start foarte bun pentru restaurante cu conceptul de Slow Food. Totul ar trebui să se îndrepte către o dezvoltare care să respecte specificul zonei şi nu turismul în masă.
- Să devii recognoscibil. Ce lipseşte pentru transformarea acestei zone în brandul unei destinaţii?
Ceea ce lipseşte este o platformă comună unde să se întâlnească diferite industrii cum ar fi cea ospitalieră, restaurante, wellness şi nu în ultimul rând vinul.
- Cum promovaţi brandul Liliac în afară de târguri şi expoziţii ? Ce planuri aveţi pentru 2019?
Încercăm să organizăm şi degustări pentru cercuri mai restrânse şi încurajăm educarea personalului din restaurante. Vom continua să creştem în mediul online, fiind mai prezenţi în social media.
- Nu există un proiect coerent care să pună în valoare industriile şi mesteșugurile artistice. Puteti propune un produs integrat de colaborare între industrii creative care să ducă la noi produse şi servicii?
Încercăm să integrăm în proiectele noastre cât mai mulţi designeri şi artişti locali care să ne ajute în realizarea ambalajelor şi a etichetelor noastre.
- Sunt exemple de producători/ crame pe care le-aţi vizitat, care fac ceva pentru autentic, tradiţie, identitate?
Nu tocmai. Din păcate nu mulţi fac ceva în acest sens, dar ne dorim să îmbunătăţim acest segment.
Miron Radic a venit la sfârșitul anului la Craiova. Asociația Bloggerilor Olteni a organizat o degustare a vinurilor Liliac într-o casă construită după planurile din 1896 ale arhitectului Fr. Sprinter pentru August Pretorian.
Vinul desert de la crama Liliac a câștigat premiul Gault & Millau 2019 pentru CEL MAI BUN VIN DULCE . Transylvanian Ice Wine, 2016, Liliac, (Pinot Gris, Muscat Ottonel, Neuburger), 93 puncte
Este vinul pe care Miron Radic ni l-a prezentat la salina Praid. Vă invit să urmariți proiectele brandului Liliac, să mergeti la cramă și să vizitați comuna Batoș.
Tradiția ca atu al modernitatii și apropierea unui public cât mai larg de patrimoniul cultural imaterial va genera dezvoltarea de noi servicii și promovarea unor destinații turistice.
Felicitari atat pentru interviul deosebit de interesant cat si pentru preocuparea de a face ceva pentru autentic, tradiţie si identitate nationala!!!!
„România şi Transilvania reprezintă, încă, autenticitatea într-o manieră naturală a traiului, iar acest lucru reprezintă pentru noi un punct forte pe piaţa europeană.”
Intr-adevar, ar cam fi cazul sa fim mandrii de traiul nostru si de pozitia Romaniei pe piata europeana si chiar mondiala.
Multumim pentru recomandare!!! De-abia astept sa vizitez zona si in special Crama!
Multumesc. Imi doresc ca lumea sa afle despre brandurile romanesti si locurile in care s-au pastrat traditiile. Miron Radic a povestit despre trecut, despre prezent, dar si despre viitor. Cand se vor organiza evenimente la crama, te anunt.