Neri Oxman – natura și cultura se unesc. Bio-arhitectura.
Natura și cultura se unesc spune Neri Oxman . Împreună cu echipa ei a găsit soluții să construim la fel cum se întâmplă în natură. Vă invit într-o călătorie fascinantă într-o lume nouă: BIO-ARHITECTURA.
Promovează idei științifice la adăpostul unor proiecte artistice. Este arhitect, designer, Director al grupului Mediated Matter la MIT Media Lab și ne arată că pot fi proiectate materiale noi.
Acest arhitect m-a fermecat datorită acestor cuvinte: ‘’Suntem capabili să facem lucruri pe care doar natura le putea face. Le spun membrilor echipei: trebuie să fiți pregătiți ca proiectul vostru să apară în holul Muzeului de Arta Modernă și în același timp pe coperta revistei Natură și Știintă. Nu facem una sau alta. Mereu sunt amândouă’’.
Am scris AICI despre cartea Orașul Fericit scris de Charles Montgomery. Avem nevoie să fim în prezența altor oameni, avem nevoie de frumusețe, avem nevoie de contact cu natura, avem nevoie să progresăm împreună. Îi admir pe cei care reinventează viața urbană și urmăresc proiectele lor. Îmi doresc să existe mai multe proiecte care schimbă orașele și comunitatea să se bucure de o viață mai frumoasă.
Acum, proiectele arhitectului Neri Oxman m-au cucerit. Ideile ei ne vor ajuta să trăim într-un oraș fericit. Am fost atrasă de creativitatea ei în primul rând, tenacitatea cu care luptă pentru ideile ei, felul în care își conduce echipa și are grijă de ea. Am descoperit un leader și îmi doresc să arăt și altora povestea ei.
Inimă, talent și instinct, asta înseamnă pentru mine Neri Oxman. A înființat la Massachusetts Institute of Technology un grup de cercetare format din: cercetători specializați în materiale, biologi, designeri de produs, informaticieni, arhitecti, designer grafic, specialist în inginerie bio-medicală, specialiști în calcul numeric, viață artificială, neuroștiință, inginer mecanic. Este un LABORATOR CARE ÎMBINĂ ARTA, ȘTIINȚA ȘI INGINERIA. Arată că există un flux al informației, un flux al creativității, loc între toate disciplinele.
Proiectele sale de design inspirate de natură au fost expuse la Pompidou Center, Muzeul de Artă Modernă din New York, Muzeul Victoria și Albert din Londra, Muzeul de Știință din Londra, Muzeul Național de Știință din Stockholm și alte muzee din întreaga lume.
Revoluție Artă și design folosind printarea 3D
2014-GEMINI …. Este mobilier? Este artă? Este un instrument muzical? A proiectat un scaun acustic, un scaun care să fie simultan confortabil și să absoarbă sunetul. Alături de profesorul W. Craig Carter de la Departamentul de Știința Materialelor și Ingineria MIT Lab, exploreaza noi lumi ale vizualului și sunetului. Au studiat interacțiunile dintre medii sonice și solare, materiale naturale și sintetice, senzații dure și moi. Combinarea unei carcase măcinate cu suprafețe curbate din lemn masiv și „pielea” interioară tipărită 3D, proiectată cu celule tridimensionale dublu curbate care împrăștie și absoarb sunetul. Au folosit 44 de materiale cu combinații mecanice pentru a varia gradul de elasticitate si astfel variază gradul de absorbție a sunetului în funcție de curbură.
Neri spune: ‘’Nu știu dacă am început vreodată un proiect care să nu implice crearea UNOR TEHNOLOGII NOI.
Creăm clădiri și chiar orașe din părți componente pe care le asamblăm. Sticla e pentru ferestre, cărămizile pentru pereți, lemnul pentru poduri. Sticla e un material străvechi. A fost formată, a fost suflată, a fost presată, DAR STICLA NU A FOST PRINTATA’’.
A printat trei coloane de trei metri din sticlă pentru Săptămâna Designului de la Milano. Și-a imaginat o lume care nu e compusă din părți. Putem construi un zgârie nori cu sticlă printată. Avantajul printării sticlei este că se pot crea lentile optice și se poate controla felul în care ENERGIA SOLARĂ ESTE PROCESATĂ PRIN ÎNVELIȘUL CLĂDIRII.
Terminarea unui proiect reprezintă începutul altui proiect. Este un leader cu viziune, care nu se oprește niciodată și are răbdare să explice tuturor ce idei are. Mai mult decât atât îi atrage și pe alții. Eu nu știam nimic despre BIO-ARHITECTURĂ. A adus la un loc experți din domenii diferite pe care îi îndrumă și le arată că frontiera finală a designului este de a inspira viața în produsele și clădirile din jurul nostru. Formula magică a lui Neri Oxman este să știi SĂ SPUI DE CE ȘI ÎN ACELAȘI TIMP DE CE NU?
Proiectează obiecte, grafice realizate integral din ingineria genetică, roboți care vor tipări în curând clădiri întregi, explorează lumea vizualului și a sunetului, folosește tehnologia digitală de imprimare 3D. Designul și ingineria se realizează cu părți componente aflate la nivel atomic și subatomic.
A adus la un loc Arta, Știința, Ingineria, Designul. Arta înseamnă EXPRIMARE, știința EXPLOREAZĂ, ingineria INVENTEAZĂ, iar designul e pentru COMUNICARE. Le-a pus într-un cerc și a realizat un ceas. Un ceas în care TRECI PERMANENT DINTR-UN DOMENIU ÎNTR-ALTUL. Iar întrebările dintr-un domeniu devin rezultate pentru altul. Această abordare m-a fascinat.
ȘTIINȚA CONVERTEȘTE INFORMAȚIILE ÎN CUNOȘTINȚE. Și ingineria convertește cunoștințele în UTILITATE. Iar designul convertește utilitatea în COMPORTAMENT CULTURAL și CONTEXT. Apoi ARTA ia acel comportament cultural și ne face SĂ NE PUNEM ÎNTREBĂRI DESPRE CUM PERCEPEM LUMEA.
Fibra de carbon și plasticul au lăsat o amprentă pe planetă. Neri Oxman proiectează soluții să nu le mai folosim. REDEFINEȘTE RELATIA DINTRE MATERIE ȘI MEDIUL ÎNCONJURĂTOR. Face design care implică NOI TIPURI DE MATERIALE.
Aguahoja, instalată la Muzeul Smithsonian din New York. O structură bio-compatibilă realizată de Neri Oxman și echipa sa din materiale naturale. Viziunea care stă la baza proiectului este de a evita complet folosirea plasticului pe Pământ.
A început în 2012 cu mostre de mărimea unui bob de nisip și au crescut structura la 5 m. Studiază designul descompunerii caseinei, care se poate degrada și întoarce în natura. Chitina se găsește în crustacee sau pectina din lămâi și din coaja merelor. Orice e azi făcut din plastic poate fi înlocuit cu bio-polimeri. Ne mobilizează să vedem impactul la scară mare.
TEHNOLOGIA EGALEAZĂ IMAGINATIA ȘI DE ACEEA IMAGINAȚIA ARE O RESPONSABILITATE. Putem învăța să creștem clădiri.
Natura ar trebui să fie singurul client. Modelul ei este natura, a explorat si a găsit solutii să construim și să producem la fel cum natura face asta. ASTA ÎNSEAMNĂ A CREȘTE ÎN LOC DE A ASAMBLA.
Este RESPONSABILITATEA NOASTRA SĂ AVEM GRIJĂ CA O MAMĂ DE LUMEA NATURALĂ.
CELE MAI RISCANTE IDEI STIINTIFICE le-a avut la adăpostul UNOR PROIECTE ARTISTICE.
Este o poveste despre ce se întâmplă când natura și cultura se unesc.
Natura pare suparata pe noi.. iar arhitectura nu mai e la fel de pretioasa oamenilor (investitorilor in special) ..