Orașul Fericit ne provoacă să trăim împreună și să progresăm împreună

Cel mai important efect psihologic al orașului este felul în care moderează relația pe care o avem cu ceilalți. Orașul ne configurează deciziile. O persoană este atât de mult influențată de mediul în care trăiește, încât starea sa de armonie depinde în întregime de armonia mediului ce-l înconjoară. Așa începe primul capitol numit Primarul fericirii din cartea Orașul fericit scrisă de Charles Montgomery.

Orasul Fericit
Orașul Fericit

Autorul ne invită în orașe consacrate sau în orașe mai mici și uneori în cartiere de la periferie. Sunt prezentate proiecte de regenerare urbană care au creat orașe în care simți că ești fericit alături de rezultatele unor cercetări pentru a crea noi spații de locuit. 

Pasiunea celor care au dat viață acestor locuri ne motivează și pe noi să participăm, să reinventăm viața urbană, să trăim în armonie, să vrem cu adevarat să fim fericiți. Îmi doresc și eu să mă implic în dezvoltarea orașului Craiova, care odinioară era denumit Cetatea Banilor.

Urmăresc conferințe dedicate dezvoltarii orașelor, citesc (vă invit să citiți cartea Orașul subtil și articolul de pe blogul meu), cunosc câteva proiecte extraordinare și pe cei care le-au dat viață. 

Această carte m-a fascinat și m-am hotărât să scriu mai multe articole. Am vrut să povestesc si să adaug și eu câteva exemple. E prea interesantă cartea, așa că am lăsat povestea să curgă și la sfârșit am adăugat câteva întrebări la care mi-aș dori să găsim răspuns.

O experienta de neuitat la Muzeul Van Gogh din Amsterdam
O experienta de neuitat la Muzeul Van Gogh din Amsterdam

Să descoperim așadar tainele cărții Orașul Fericit de Charles Montgomery.

Lucrurile pe care oamenii le cumpără din magazine oferă o satisfacție de moment. După câteva zile satisfactia scade. Însa un spatiu public remarcabil este un fel de bun magic, nu încetează să producă fericire. Orașul a fost mereu un proiect al fericirii. 

Orașul fericit – mi-am atins potențialul maxim?

Lucrurile care îi motivează pe oameni: cele care ne pot schimba statutul în lume, nevoia de a fi conectați cu alti oameni, de a ne simți competenți și responsabili de acțiunile noastre, un trai plin de sens și provocări. Acest gen de fericire chiar durează. Relațiile de încredere bat incontestabil venitul.

Materializarea talentului și a sentimentului că ești capabil de a profita la maximum de abilitățile tale în viață este scopul pentru care alegem locul în care vrem să trăim. Cea mai mare dintre satisfacțiile umane constă în munca și joaca alături de alti oameni. Viața este alcătuită din performanțele în care gestionăm în mod constant impresia pe care o lăsăm altor persoane. 

Ce ar trebui să ne asigure orașele după ce ne asigură nevoile de bază legate de hrană, adăpost și securitate? Orașul ar trebui sa tindă spre maximizarea bucuriei și minimizarea dificultăților.

Arhitectura, peisajul, spațiile pe care le ocupăm pot determina nu numai modul în care ne simțim, ele pot schimba modul în care privim alte persoane și felul în care ne purtăm unii cu ceilalți. Activitatea vieții umane este cea mai mare atracție din orașe. Trebuie create locuri care atrag oamenii împreună în mod regulat pentru altceva decat cumpărături.

Datele colectate despre efectul pe care spațiile urbane îl aveau asupra sentimentelor și comportamentului oamenilor în Manhattan au arătat că îți poți trăi viața aici, să lucrezi, să faci cumpărături, să mănânci, să interacționezi cu alte persoane și totul mergând pe jos. Totul este condensat, conectat, antrenant.

Cel mai mare grad de fericire a fost semnalat la intrarea în parcurile din New York. Oamenii se simt bine într-o grădină cu plante, arbuști și copaci. Peisajele diverse și complexe au o consistență psihologică mai mare. Vizitatorii se simt mult mai sănătoși, conectați și ancorați în realitate după ce petrec timp în parcuri cu diferite tipuri de arbori și păsări decât în parcuri cu pajiști și câțiva copaci. Cu cât peisajul e mai divers cu atât te simți mai bine. Există o legatură clară între natură, bunăstare și comportament.

Cea mai comună critică a fost lipsa diversitătii socio-economice. 

Locurile, mulțimea, arhitectura și modurile de mișcare influențează ceea ce simțim. Cele mai bune rezultate apar atunci când locuințele și locurile de muncă sunt aproape de coloana vertebrală a orașului. 

Plăcerea este legată de o experiență. Cum se schimbă ritmul orașului? Interacțiunea dintre formă și viață.

Este nevoie de design ca să fim atrași unii spre alții. Creierul este impulsionat de puternica sinergie a memoriei, culturii și imginilor. Viața urbană este despre a te misca prin peisaje și a fi în ele. Legătura dintre mediu, sănătate și creierul uman este importantă. 

Oamenii fac alegeri diferite atunci când sunt liberi să aleagă. Un model este Copenhaga.  37% călătoresc cu Bicicleta. Este mai ușor și mai rapid, sunt motivati de interesul personal. În Olanda bicicliștii se declară cei mai fericiți.

Un coltisor in Amsterdam
Un coltisor in Amsterdam

Este crucial pentru locuirea sănătoasă, expunerea regulată la doze zilnice de natură. În orașul Vancouver din Canada la câteva minute de mers pe jos întâlnești un parc.

Arhitecții s-au inspirat din științele ecologice, au arătat că activitățile umane ar trebui să se întâmple într-un spectru gradual, de la sălbăticie spre centrul orasului, la fel cum ecosistemele se schimbă de la munte la malul mării. Au căutat moduri de a include natura și complexitatea ei în locuri mai dense.

Schimbă codul și vei schimba orașul.

Dacă îți duci existența într-un peisaj comun urban, ai un drept natural de a participa la trasarea viitorului tău și la dezvoltarea orașului în care locuiești. Un sentiment de vitalitate în oraș și în propria persoană. 

Acestea sunt doar câteva idei din cartea Orașul fericit de Charles Montgomery. Vă invit să găsim răspunsuri la întrebările:

Orașul în care locuiești este locul în care ți-ai atins potențialul maxim?

Ce ar trebui să îți asigure orașul în care locuiești după ce asigură nevoile legate de hrană, adăpost și securitate?

Ai sesizat lipsa diversității socio-economice din orașul tau? Ce ți-ai dori?

Plăcerea este legată de o experiență. Care este ritmul orașului tău? 

Să trăim în armonie și să fim fericiți. Prietenii m-au rugat să pun la un loc toate articolele pe care le-am scris despre cărțile care m-au fascinat.

Vă invit alături de autorii mei preferați: Să inventăm, să facem un salt și să fim văzuți. Să spargem tiparele.

Sparge tiparele de Seth Godin, momentul să facem un salt și să fim văzuți

Și tu poți să zbori, o carte despre conexiuni care contează

Cartea Gândește ca un artist scrisă de Will Gompertz

Ducem oamenii într-o călătorie și îî ajutăm să devină ceea ce au visat. Asta înseamnă Marketing

IKIGAI – Cine abandonează lucrurile pe care le iubește, pierde sensul vieții

Cartea BRAND NEW scrisă de Wally Olins

Wally Olins, un geniu al brandingului, ne atrage să descoperim istoria și viitorul brandurilor de loc

Cartea PROBĂ DE CARACTER scrisă de Joseph L. Badaracco Jr

Probă de caracter, o carte despre visuri și brand personal

Cartea ORAȘUL SUBTIL scrisă de Nicolae Panea

Jurnal de călătorie cu Nicolae Panea în orașul subtil

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *